Blessures

Ook tijdens het fietsen kan je blessures oplopen. Je kunt denken aan blessures bij het vallen zoals schaafwonden, botbreuken, kneuzingen en hoofdletsel. Waarbij schaafwonden vaak nog het meest vervelend zijn door de irritaties en de mogelijke kans op infecties. De andere blessures zijn vaak chronische blessures die ontstaan door overbelasting zoals knieproblemen, hamstring, dijbeen, rugklachten, nekklachten en potentieproblemen bij mannen.

Vookomen van blessures

Voorkomen is altijd beter dan genezen en daarom is het verstandig om altijd te fietsen met fietshandschoenen en fietshelm. Voor de overbelasting blessures dient met rekening te houden met het volgende. Probeer goed op te bouwen en ga niet in 1x heel hard, heel ver of met een zwaar verzet fietsen. Ook een belangrijk punt is het herstel tussen de fietstrainingen in. De houding is voornamelijk belangrijk voor rug- en nekklachten. Laat je racefiets dan ook goed afstellen door de fietsenwinkel of laat hem door een specialist afstellen zo voorkom je blessures.

Zadelpijn

Er is gebleken dat wielrenners die veel uren c.q. km maken een grotere kans hebben om potentieproblemen te krijgen. Dit komt door de druk die op de bekken wordt uitgeoefend waardoor er een verstoring van de doorbloeding ontstaat. De oplossing zit hem in het fietszadel en het verminderen van de duur van het fietsen. Het zadel dient zo aangepast te worden dat het iets meer voor over gebogen komt te staan. Ook kan een zachter zadel of een gel zadel gebruikt worden om de klachten te verminderen. Tegenwoordig zijn er ook fietszadels die de vorm hebben van een hoefijzer waarbij de edele delen minder druk te voorduren krijgen.

Fietstijden.nl op Facebook